پروتئوس Proteus

پروتئوس چیست؟

همین الان برای ثبت سفارش برنامه نویسی خودت و یا مشاوره رایگان از کارشناسان ما تماس بگیر!

09128902475

پروتئوس

پروتئوس (Proteus) نرم افزاری است که برای طراحی شماتیک مدار، شبیه سازی ریزپردازنده ها و طراحی مدار چاپی (PCB) به کار می رود. مهندسان اکترونیک از این نرم افزار استفاده می کنند. پروتئوس از نظر قدرت، انعطاف پذیری و راحتی از محبوب ترین برنامه هاست و علاوه برآن برای آموزش های عمومی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
در این مقاله از مجله سافت ان جی سعی داریم به معرفی کامل نرم افزار پروتئوس و بررسی ویژگی های آن بپردازیم؛ با سافت ان جی همراه باشید.

پروتئوس Proteus

پروتئوس چیست؟

پروتئوس (Proteus) با نام کامل «Proteus Design Suite» ابزاری نرم افزاری برای طراحی و اجرا وشبیه سازی مدارهای الکتریکی و طراحی نقشه های PCB است. این برنامه محبوب و قدرتمند مهندسان الکترونیک، توسط شرکت لب‌ سنتر الکترونیکز (Labcenter Electronics) گسترش یافت. از ویژگی های اصلی این نرم افزار شبیه بودن آن به دنیای واقعی است؛ لذا موقع اجرای برنامه و شبیه سازی مدار می توان دکمه ای را خاموش یا روشن کرد و از ابزار اندازه گیری استفاده نمود.
اولین ورژن این نرم افزار که PC-B نام داشت، در سال 1988 توسط شرکت جان جیمسون برای DOS نوشته شد.

امکانات نرم افزار پروتئوس

نرم افزار پروتئوس دارای دو بخش اصلی است. بخش Schematic Capture، ISIS است که برای طراحی و شبیه سازی مدارهای الکترونیکی آنالوگ و دیجیتال، منطقی و ریزکنترل گرها استفاده می شود. بخش دوم یعنی PCB Layout، یک ARES است که برای طراحی برد مدار چاپی به کار می رود. برنامه پروتئوس همچنین امکان نمای سه بعدی طراحی را به PCB اضافه می کند.
قسمت ISIS اجزا و قطعات متعددی را در کتابخانه خود جای داده است. این بخش دارای قطعاتی از قبیل سیگنال ژنراتور، ابزار اندازه گیری مانند ولت متر، آمپرمتر و اسیلوسکوپ، مقاومت، خازن، سلف ها، ترانسفورماتورها، نمایشگرها، مدارهای مجتمع دیجیتال و آنالوگ، سوئیچ ها، پردازنده ها، میکروکنترلرها، سنسور ها و پردازنده ها و … است.
و اما بخش ARES تا 14 لایه داخلی را با نصب سطحی و یا سوراخ کردن کامل ارائه می دهد. در این بخش اجزای مختلفی از قبیل IC، هدر، ترانزیستور و سایر اجزای گسسته قرار گرفته است. بخش مسیریابی خودکار و دستی نیز در اختیار طراح PCB قرار می گیرد تا بتواند برد را به نظر خود طراحی کند. شماتیک طراحی شده در بخش ISIS را می توان به ARES انتقال داد.

ویژگی های نرم افزار پروتئوس

پروتئوس دارای ویژگی های متعددی است؛ یکی از این ویژگی های بارز قابلیت «Bill of materials» می باشد که با استفاده از آن می توان قیمت قطعات را وارد نمود و در مرحله بعد فاکتور کل مدار را صادر کرد. پس از مشخص نمودن هزینه، پروتئوس به صورت خودکار لیستی از اجزای استفاده شده را با قیمت تک و قیمت کل آن ها تهیه می کند. در ادامه به بررسی ویژگی های دیگر این برنامه می پردازیم:

• طراحی مدارهای الکتریکی
• دارابودن ابزارهای طراحی حرفه ای
• طراحی مسیریابی های پیشرفته
• مدل سازی انواع دستگاه های قابل برنامه ریزی
• صرفه جویی در زمان و هزینه
• شبیه سازی مدارات میکروکنترلری حرفه ای و سطح بالا
• قابلیت افزودن کتابخانه های توانمند مختلف و دارابودن تمام قطعات الکترونیک
• دارابودن تمام ابزارهای اندازه گیری (ولت متر، آمپرمتر، سيگنال ژنراتور، اسيلوسکوپ و …)
• قابلیت دیباگ برنامه ها و اجرای خط به خط آن ها در میکروکنترلرها

برای سفارش پروژه ی خود با نرم افزار پروتئوس به سایت سافت ان جی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *