برنامه نویسی سی پلاس پلاس

زبان سی ++ (++C)

همین الان برای ثبت سفارش برنامه نویسی خودت و یا مشاوره رایگان از کارشناسان ما تماس بگیر!

09128902475

زبان سی ++ (++C)

برنامه نویسی طرز تفکر را به ما می آموزد. زبان سی ++ یا همان (سی پلاس پلاس) یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری همه منظوره و حرفه ای است که شی گرا و زبان سطح میانی می باشد. زبان سی ++ شهره فراوانی بین زبان های برنامه نویسی دیگر دارد ؛ در جهان امروز بیشتر نرم افزارهای سیستمی از زبان سی ++ نوشته می شوند.

در این مقاله سعی داریم به مبحث پیرامون زبان سی ++ و آشنایی بیشتر با ویژگی ها وکاربرد این زبان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

زبان سی ++ چیست؟ تاریخچه آن

زبان سی ++ زبانی بسیار قدرتمند بوده و از خانواده زبان C می باشد. به سی ++ زبان سطح میانی می گویند چرا که هم قابلیت های زبان سطح بالا را دارد و هم قابلیت های زبان سطح پایین . زبان سی ++ توسط شخصی به نام Bjarne Stroustrup ریاضی دان دانمارکی در سال 1979 وقتی که برای پروژه دکترای خود و برای بهبود زبان سی تصمیم به ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید می کند ؛ ساخته شد. در ابتدا نام « سی باکلاس » به آن می دهد ولی در سال 1983 به سی ++ تغییر نام داد. این زبان سه بار در سال های 2011 ، 2014 و 2017 به سی ++ 11 ، سی ++ 14 و سی ++ 17 به روز شد.

آیا زبان سی ++ همان زبان سی (C) است؟

زبان سی ++ بسیار حرفه ای و قدرتمند تر از زبان سی و بسط یافته زبان سی است. درواقع می توان گفت زبان سی ++ مجزا از زبان سی و متفاوت هستند. کارهایی که با زبان سی ++ می توان انجام داد در زبان سی زحمت بسیار زیادی همراه دارد.

نسبت به زبان سی در زبان سی ++ امکاناتی نظیر تمپلت ها ، کلاس ها، توابع مجازی (virtual function) اضافه شده اند. زبان سی ++ به وسیله لابراتوار Bell labs به عنوان یک نسخه جدیدی از زبان سی پیاده سازی شد.

ویژگی های زبان سی ++

دلیل استفاده از زبان برنامه نویسی سی ++ برای توسعه برنامه های کاربردی مبتنی براین زبان تنها به خاطر ویژگی ها و امنیت این زبان نسبت به سایرزبان هاست . زبان سی ++ در مقایسه با زبان سی ویژگی های جدیدی را معرفی کرده است که به شرح زیر است :

  1. سرعت
  2. زبان سی ++ دارای قابلیت گردآوردی و تالیف است واین توانایی موجب شده تا سرعت کدنویسی این زبان بیشتر باشد .
  3. پشتیبانی کتابخانه ای بسیار قدرتمند
  4. STL موجود در زبان سی ++ این امکان را می دهد تا با سرعت بالایی برنامه نویسی و کدنویسی کنید.
  5. پشتیبانی اشاره گر
  6. اشاره گرها در برنامه نویسی کاربرد زیادی دارد . زبان سی ++ از اشاره گر پشتیبانی ویژه ای می کند که در بقیه زبان ها این امکان وجود ندارد.
  7. تالیف و گردآوری
  8. ویژگی دیگری که زبان سی ++ دارد که دربقیه زبان ها موجود نیست این است که در وهله اول کدها در یک بخش low level جمع آوری و گردآوری می شوند و سپس اجرا می شوند.
  9. محوریت موضوعی
  10. در زبان سی ++ تمرکز روی موضوع یا هدف و چگونگی رسیدن به آن هدف یعنی قابلیت محوریت موضوعی می باشد.
  11. آرگومان پیش فرض
  12. توابع مجازی
  13. وراثت
  14. فضای نام و اشاره گرها

کاربرد های زبان سی ++

زبان سی ++ چهارمین زبان کاربردی و محبوب سال 2017 دنیا می باشد. زبان سی ++ مانند دو زبان دیگر جاوا و سی شارپ تمام نشدنی و دارای آینده درخشانی می باشد. این زبان بخاطر کاربردی که در صنعت، تکنولوژی ، اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند دارد دارای محبوبیت بسیار بالایی است. تمام کسانی که در زمینه ی تولید نرم افزار و طراحی سیستم عامل های گوناگون فعالیت دارند از این زبان استفاده می کنند. با زبان سی ++ می توانید برنامه نویسی سیستم عامل ، هسته و لایه های گوناگون سیستم عامل انجام دهید. هم چنین با این زبان قادر به تولید نرم افزار ، برنامه نویسی موبایل و تبلت ، برنامه نویسی برای ربات ها و بازی سازی بپردازید. به دلیل ویژگی های تطابق سخت افزاری، این زبان در سیستم هایی مانند ساعت هوشمند، صنعت پزشکی و فضایی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد .

بیشتر برنامه های گرافیکی از زبان سی ++ استفاده می کنند چون این برنامه ها باید ازسرعت بسیار بالایی برخوردار باشند زبان سی ++ بهترین گزینه است و این امکان را برای آن ها فراهم می کند. اکثر مرورگرها نیز در سی ++ کدنویسی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *