رزبری پای

رزبری پای چیست؟

همین الان برای ثبت سفارش برنامه نویسی خودت و یا مشاوره رایگان از کارشناسان ما تماس بگیر!

09128902475

رزبری پای چیست؟

رزبری پای در اصل پدیده‌ای در دنیای دیجیتال و الکترونیک شناخته می‌شود. این مینی کامپیوترها به قدری قدرتمند هستند که به عنوان مدیا سنتر یا سرور اصلی به کار برده می‌شوند. اگر رزبری پای را به یک موس و کیبورد وصل کنید، مانند یک رایانه واقعی عمل می‌کند و از عهده انجام دادن کارهایی مانند گوش دادن موسیقی، پخش ویدیو، کد زدن، بازی کردن و … بر می‌آیند. قطعات رزبری پای بر روی یک مادربردی به ابعاد یک کارت اعتباری قرار گرفته‌اند. پس در اصل رزبری پای نام یک بورد الکترونیکی با پردازنده و قطعات کنترل ورودی و خروجی است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با اطلاعات دقیق‌تری راجع به ریزپای‌ها آشنا کنیم.

تاریخچه و روند تولید رزبری پای

تولید این کامپیوترهای تک بردی از سال 2012 شروع شده است. سری‌های تولید رزبری پای با تک هسته و فرکانس پایین آغاز شده و به مرور زمان تغییرات و پیشرفت در تولید آن اثر گذاشته؛ به طوری که هسته و فرکانس‌های آن افزایش پیدا کرده‌اند.

هدف سازندگان برد رزبری پای

رزبری پای در کشور انگلستان با هدف آموزش دانش برنامه نویسی با زبانی ساده به دانش آموزان عرضه شد. همچنین شرکت رزبری پای در تلاش است توانایی محاسبات و تولید برنامه‌های دیجیتال را در اختیار مردم قرار دهد. بنابراین به فکر ساخت رایانه‌هایی با هزینه کم و با کارایی بالا افتاد.

سیستم عامل قابل نصب بر روی رزبری پای

ممکن است نصب و راه اندازی سیستم عامل اولیه در رزبری پای برای افراد کار سخت و زمانبری باشد. اما پس از راه اندازی امکانات و توانایی‌های یک کامپیوتر دارد. در واقع می‌توان گفت اصلی‌ترین سیستم عامل بردهای رزبری پای، رزبین است و فضای متفاوتی با محیط ویندوز کامپیوترهای معمولی دارد. اما این بردها به گونه‌ای ساخته شده که امکان نصب سیستم عامل‌های دیگری مانند Ubuntu Core ،OSMC ،RISC OS ،Ubuntu mate و Windows10 IoT بر روی آن وجود دارد.

نسل‌های مختلف رزبری پای

تاکنون 4 نسل مختلف از رزبری پای عرضه شده که pi3,pi2,pi1 و pi4 هستند که هر کدام از آن‌ها دو نسخه مختلف A وB دارند که ویژگی‌های آن‌ها باعث متمایز شدنشان شده است. در بین این دو نسخه معمولا A ارزان‌تر است و همچنین مقدار رم و پورت کمتری دارد. رزبری پای زیرو نسخه دیگری از آن است که کمترین هزینه کمتری را در بین آن‌ها دارد. همچنین رزبری پای زیرو شامل پورت‌های ورودی و خروجی کمتری می‌شود.

کاربرد مینی کامپیوتر رزبری پای

به طبع این رایانه کوچک کاربردهای بسیار خوب و مهمی دارد که باعث محبوبیت آن شده و ثبات خود را در بازار حفظ کرده است. بسیاری از مردم در دنیا از این رز بری پای برای یادگیری برنامه نویسی و ایجاد پروژه‌های سخت افزاری خود استفاده می‌کنند. به عبارتی افراد با کمک رزبری پای کد نویسی را یاد می‌گیرند. همچنین کسانی که می‌توانند کد نویسی کنند، از این مینی کامپیوتر برای پروژه‌های فیزیکی خود که نیاز به رمز گذاری و کد نویسی الکترونیک دارند، استفاده می‌کنند.

در ادامه شما را با چند کاربرد جالب رزبری پای آشنا می‌کنیم.

  •  تبدیل تلویزیون قدیمی به تلویزیون هوشمند: به کار بردن رزبری پای در یک تلویزیون قدیمی قابلیت پخش ویدیو، مرور اینترنت و … را برای شما ایجاد می‌کند. اما گاهی سرعت کم این دستگاه برای شما آزار دهنده خواهد بود.
  •  افزایش برد وایرلس: اگر شما هم آن دسته از افرادی هستید که اینترنت در بعضی از بخش‌های خانه شما ضعیف می‌شود، می‌توانید از رزبری پای برای افزایش برد وایرلس خانگی خود استفاده کنید. این کار کمی زمانبر است و نیاز به تهیه وسایل دیگری مانند کیت آداپتور وای فای هم داریم تا به نتیجه مطلوب برسیم. در نهایت با راه اندازی آن تمامی نقاط خانه شما تحت پوشش اینترنت قرار می‌گیرد.
  •  با استفاده از رزبری پای شما می‌توانید یک کنسول بازی کوچک و کم هزینه برای خود درست کرده و بازی‌های قدیمی میکرو و آتاری را برای خود اجرا کنید. امروزه این کار به یک امری عادی تبدیل شده و افراد زیادی آن را به کار می‌برند.
  •  اگر درگیر ساخت یک پروژه الکرونیکی هستید و ایده‌ای برای آن ندارید، با به کار بردن رزبری پای می‌توانید انواع سنسورهای فشار، دود و … را بسازید.
  •  کنترل کردن یک ربات با استفاده از رزبری پای امکان پذیر است. فقط کافی است دستورات لازم را برای این مینی کامپیوتر تعریف کنید.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را تا حدودی با بردهای رزبری پای آشنا کنیم. این مینی کامپیوترها به قدری شگفت انگیز هستند که توضیح دادن درباره امکانات و توانایی آن در یک مقاله نمی‌گنجد. در مقاله‌های بعدی توضیحات دقیق‌تری درباره آن خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *